Tantárgy neve/célja
|
kredit
|
köv.
|
1. félév
|
Politológia
Célok: A kurzus során a hallgatók megismerik a politika és politikatudomány legfontosabb fogalmait, elméleti és vizsgálati területeit. A hallgatók a politikatudomány kialakulásáról, a klasszikus politikai rendszerekről, azok alakváltozásairól, a demokrácia és diktatúra formáiról is ismereteket sajátítanak el. Emellett, a tantárgy bemutatja a főbb ideológiákat, kormányzati formákat, párt- és választási rendszereket, bevezet a politikai kultúra és törésvonalak alapfogalmaiba és értelmezésébe, valamint tárgyalja a közpolitika témáját is.
|
3
|
koll
|
Társadalom- és gazdaságtörténet
Célok: A jelen gazdasági folyamatainak alakulását alapvetően befolyásolja a múlt gazdaságában lejátszódó történések. Ezek ismerete segít megérteni napjaink gazdaságában lejátszódó változásokat. A tantárgy bemutatja a magyar gazdaság történetének fő korszakait a 18. századtól a 20. század végéig. Középpontban azok a lényeges folyamatok vannak, amelyek napjainkat is meghatározóan befolyásolják a modern gazdaság kialakulását, a fontosabb népesedési folyamatokat, a mezőgazdaság átalakulását, az iparosodást, az infrastruktúra kiépítését Magyarországon.
|
5
|
koll
|
Társadalom- és gazdaságföldrajz
Célok: A hallgató elsajátítja a társadalom és gazdaságföldrajz általános, ágazati és regionális szemléletét, valamint a jelenlegi világgazdaság működési mechanizmusát. Képes értelmezni és differenciálni a világ országait fejlettségük és jövedelemszintjük szerint. Értelmezni és értékelni tudja a gazdasági élet és a világgazdaság átalakulására ható aktuális folyamatokat és tényezőket. Átfogó képet tud kialakítani Európa globális helyzetéről és világgazdasági szerepköréről.
|
3
|
gyj
|
Kommunikáció interkulturális közegben
Célok: A hallgató megismeri és ennek alapján a gyakorlatban képes alkalmazni a hatékony szóbeli kommunikáció szabályait. Képes a kommunikáció folyamatának gyakorlat közbeni elemzésére, a saját verbális és nonverbális kommunikációs képességének fejlesztésére. Az esszé műfajának sajátosságai ismeretében képes az elméleti tudást a gyakorlaban alkalmazni.
|
2
|
gyj
|
Nemzetközi szervezetek és intézmények
Célok: A hallgató megismeri a nemzetközi szervezetek és intézmények fogalmát, megalakulásának, hatáskörének, tagságának és struktúrájának jellemzőit. Képessé válik a nemzetközi szervezetek és intézmények szerepének, a világban elfoglalt helyének és jelentőségének, valamint a nemzetközi kapcsolatok alakításában való tevékenységének megítélésére. Értelmezni tudja a szervezetek működésére vonatkozó szabályokat, a szervezetek céljait, feladatait és képes a nemzetközi vonatkozású eredmények értékelésére, a szervezetek jelenlegi és jövőbeni szerepének megítélésére.
|
3
|
gyj
|
Szociológia
Célok: A hallgató megismeri a szociológia alapfogalmait, fontosabb elméleti irányzatait, módszertani sajátosságait, és áttekintést szerez a szociológiai vonatkozású nemzetközi összefüggésekről. Képes eligazodni a kultúra, az egyén és a társas interakciók, a hatalom struktúrái, a társadalmi intézmények, valamint a globalizáció és a modern világ társadalmi változásaiban.
|
2
|
koll
|
Közgazdaságtan
Célok: A hallgatók megismerik a leíró közgazdaságtan alapjait. Ennek során elsajátítják az alapvető fogalmakat, képesek a gazdasági jelenségek közötti elemi összefüggések értelmezésére és a közgazdasági gondolatok fejlődésének áttekintésére. Képesek eligazodni és értékelni a gazdasági életben bekövetkező eseményeket és összefüggéseket.
|
4
|
koll
|
Nemzetközi gazdaságtan
Célok: A hallgató megismeri a nemzetközi gazdasággal kapcsolatos legfontosabb kategóriákat és a világgazdaság fejlődésének történetét. Képessé válik a nemzetközi munkamegosztás szerepének, helyzetének megítélésére, a nemzetközi kereskedelem indítékainak és fejlődésének értékelésére, a nemzeti és nemzetközi versenyképesség alakulásának követésére. Érteni és értékelni képes a nemzetközi tényezőáramlás jellegét, hatásait és aszimmetrikus helyzetét. Meg tudja különböztetni az országok gazdasági fejlettség szerinti csoportjait, illetve a gazdaságok felemelkedését és hanyatlását, annak okait és következményeit. Képes az aktuális világgazdasági helyzet elemzésére és a kapcsolódó elemző szakirodalmi források tartalmi különbségeinek megítélésére.
|
3
|
koll
|
Informatika I.
Célok: A tárgy olyan ismereteket nyújt, melyek jól hasznosíthatók a tanulmányaik során (pl. önálló feladatok, szakdolgozat), valamint jelenlegi illetve jövőbeli munkájuk során (pl. önálló forrás- és adatgyűjtés, jelentéskészítés, modellezés, döntés előkészítés támogatása). Ezen eszközhasználati és szemléletbeli képességek természetesen a későbbi, informatikai illetve adatelemző jellegű tárgyak teljesítésében is felhasználhatók lesznek.
|
2
|
gyj
|
Testnevelés
|
0
|
gyj
|
Idegen nyelv I.
|
0
|
gyj
|
2. félév
|
Statisztika
Célok: A hallgató megismeri a statisztikai elemzés legfontosabb alapformáit és módszereit.Ennek alapján képes azok gyakorlati hasznosítási lehetőségeinek feltárására. Példákon keresztül megismerve, képesek a demográfiai és társadalmi folyamatok elemzésére.
|
5
|
gyj
|
A köz- és magánjogtudomány alapjai
Célok: A hallgató megismeri az alkotmányos berendezkedések alapvonásait és ez alapján jártasságot szerez az államberendezkedés és a hatalmi ágak megkülönböztetésében. Kellő ismeretekkel rendelkezik a hatalmi ágak egyensúlyának és elválasztásának elvéről. Ismeri az emberi jogok fajtáit, továbbá azok védelmének és korlátozásának alkotmányos eszközeit, lehetőségeit. Megfelelő alapismeretekkel rendelkezik az állami büntető hatalomról, valamint az állam jogi személyiségéről és a közjogi személyek fajtáiról, feladatairól.
|
2
|
koll
|
Az EU története és intézményei
Célok: A hallgató megismerkedik az Európai Unió kialakulásával, történeti fejlődésével, intézményi struktúrájával, valamint elsajátítja az Unióhoz kötődő legfontosabb fogalmakat és azok értelmezését. Ezzel képessé válik a legjelentősebb szerződések nyomon követésére, értelmezésére, valamint ezen különleges nemzetközi szervezet kompetenciái és témakörei változásának, bővülésének megítélésére.
|
6
|
koll
|
Nemzetközi kapcsolatok elmélete
Célok: A hallgató megismeri a nemzetközi politika és a világrend alapfogalmait, a nemzetközi élet szereplőit, valamint a nemzetközi kapcsolatok főbb elméleti iskoláit. Képessé válik a nemzetközi kapcsolatok szereplőinek megítélésére, a kapcsolatok dinamikus változásainak értelmezésére és értékelésére. Az elméleti megközelítés mellett a konkrét történeti példák feldolgozásával olyan szemléletet sajátít el, amellyel képessé válik a nemzetközi politika alakulásának, csomópontjainak felismerésére és értékelésére.
|
5
|
koll
|
Informatika II.
Célok: Az információ digitális formái, adatok a számítógépben, külső adathordozók. Számítógépek hálózatokban. Alapszoftverek és alkalmazási programok. Alapvető operációsrendszer-parancsok, parancsmódban és grafikus módban. Internet szolgáltatások igénybevétele, biztonság védelem (IT security). World Wide Web információforrás az Interneten. WEB 2.0 új szolgáltatásai. HTML dokumentumok, mint ASCII kódú dokumentumok. Statikus honlapok, dinamikus honlapok. HTML különleges karakterek, főbb dokumentum jelölők tag-ek). A CSS stílus. Külső stíluslapok.
|
2
|
gyj
|
Globális társadalmi és politikai viszonyok
Célok: A hallgatók megismerkednek a globalizáció alapvető fogalomrendszerével (szociológiai, filozófiai, politológiai, közgazdasági, stb. értelmezések), a globális változás legfontosabb elméleteivel és azok kritikájával, továbbá azzal, hogy milyen alapvető történeti strukturális tényezők mozgatják a globális társadalmi átalakulás folyamatait. Ezek alapján átlátják a globális kapitalizmus alapvető viszonyait és világméretű összefüggéseit. Képesek értelmezni a globalizáció eredményeként létrejövő új politikai és társadalmi viszonyrendszerek kialakulását és működését. Képesek értékelni, hogy a globalizált politikai és társadalmi rendszer miként alakítja át az államigazgatás területi funkcióit, milyen intézményi változásokat indukál az államközösség kormányzásmódjai tekintetében, illetve milyen funkciókat és mozgásteret biztosít a társadalmi és politikai szereplőknek az állam különböző szintjein.
|
6
|
koll
|
Nemzetközi tárgyalási stratégiák és taktikák
Célok: A hallgató a tárgyalási technikák törvényszerűségeinek és összefüggéseinek, valamint a nemzetközi protokoll szabályainak ismeretében képes különböző szituációkban eredményes tárgyalásra és szükség esetén a konfliktushelyzetek kezelésére. Képes átlátni a különböző kultúrák sajátosságait és ezek figyelembe vételével alkalmazkodni a különböző tárgyalási helyzetekhez.
|
4
|
koll
|
Idegen nyelv II.
|
0
|
gyj
|
3. félév
|
Történetfilozófia és civilizációelméletek
Célok: A hallgató megismeri a történetfilozófia és a civilizációelméletek alapvető filozófiai elvonatkoztatású interpretálási módjait és problémáit, középpontba helyezve a történetfilozófiával és a civilizációelméletekkel kapcsolatos, a XX. században felmerült lételméleti, ismeretelméleti, hermeneutikai kérdéseket, valamint az azokra adott válaszokat. Az interdiszciplináris megközelítési mód elsajátítása során olyan eszközrendszer és módszertan kerül a birtokukba, amellyel képesek a történelem, és a mai civilizációt, valamint globalizációt érintő jelenségek megismeréséhez és elemzéséhez. A hallgató az alapvető történetfilozófiai és civilizációelmélet kérdésfeltevés és módszertan megismerésével az alkotó együttgondolkodás során maga is képessé válik megfogalmazni saját, a történelem és a civilizáció interpretálásával kapcsolatos gondolatait, kérdéseit.
|
4
|
koll
|
Nemzetközi jog és az EU jogrendszere
Célok: A hallgató megismeri a nemzetközi jog alapjait, a nemzetközi jog alanyait és nemzetközi szervezeteit. Ennek birtokában képes értelmezni és értékelni a kollektív és egyéni emberi jogok nemzetközi deklarációit, és érvényesülésének jellemzőit.
|
4
|
|
Regionális tanulmányok: Ázsia
Célok: A hallgató megismeri Ázsia földrajzi nagytérségeit, azok szerepét és helyzetét a globális világgazdaságban. Képes differenciálni a gazdasági fejlettség alapján Ázsia országait és értelmezni Japán gazdasági és politikai szerepkörét az újonnan iparosodó országok gazdasági növekedésében. Értelmezni és értékelni tudja Kína és India világgazdasági szerepkörét, valamint a kontinens demográfiai folyamatainak társadalmi-gazdasági, illetve politikai okait és következményeit. Képes Ázsia térségeinek regionális fejlődési-fejlesztési tényezőit, illetve jellemző anomáliáit értékelni a globális világgazdaságban. Meg tudja mutatni a kontinens régióinak társadalmi-gazdasági fejlődési sajátosságait Európával való összehasonlításban is.
|
4
|
gyj
|
Nemzetközi pénzügyek és ügyletek
Célok: A hallgatók megismerik a nemzetközi pénzügyi együttműködés sajátosságait, a nemzetközi elszámolások fogalmát, csoportjait, jellemzőit és a devizapolitika részterületeit. Képesek a megfelelő mutatószámrendszer és a mérlegek felhasználásával a nemzetközi pénzmozgások mérésére, elemzésére. Tisztában vannak az adósságválság fogalmával és kezelésének módozataival, valamint a pénzpiaci rendszer szerepével a fizetési mérlegek egyensúlyának megteremtésében. Ismerik a nemzetközi tőkeáramlások fő formáit, jellemzőit és a nemzetközi pénz- és tőkepiacok jellemzőit, szerepüket a nemzetközi tőkeáramlások lebonyolításában. Tudják értelmezni és értékelni a pénz- és tőkapiaci globalizáció sajátosságait és ezeknek a nemzetközi gazdasági és pénzügyi életre gyakorolt hatásait.
|
4
|
gyj
|
Újkori egyetemes történelem
Célok: A hallgató megismeri az emberiség történetének egyetemes összefüggéseit. Ezek birtokában képes a fogalomalkotó gondolkodásra, az eseménytörténeti összefüggések általánosabb értelmezésére, valamint a világkapitalizmus és a kapcsolódó politikai folyamatok együttes elemzésére a történeti összefüggések mentén. Kritikusan tudja szemlélni az adott korokat, az adott kultúrákat a tényanyag szerve, evolutív összekapcsolásával. Helyén tudja kezelni az újkori magyar történelem tényeit és összefüggéseit és képes az elsajátított történelmi ismeretek összefüggésében más társadalomtudományok rendszerei között is biztosan eligazodni.
|
4
|
koll
|
Biztonságpolitika
Célok: A hallgató megismeri a biztonság fogalmával kapcsolatos különböző értelmezéseket, a biztonság összetevőit, dimenzióit és a biztonságpolitika vizsgálódási területét. Részletesen megismeri az EU közös biztonság- és védelempolitikáját, a bel- és igazságügyi együttműködés gyakorlatát, valamint Magyarország védelempolitikájának elmúlt két évtized alatti változásait, valamint a jelenlegi helyzetet. Képessé válik tisztán látni a biztonsági kihívások, veszélyjelenségek tipológiáját és az abból eredő konfliktusokat, a háborúk elleni fellépést. Önálló véleményt tud kialakítani az aszimmetrikus hadviselés, a terrorizmus kérdéseiről és az ezek ellen fellépő nemzetközi civil (államközi) és katonai szervezetek, szövetségek tevékenységéről, céljairól, perspektíváiról.
|
4
|
gyj
|
Társadalomkutatás módszertana
Célok: A hallgató megismeri a társadalomkutatás alapvető formáit és módszereit. Ezek alapján képes a társadalomkutatáshoz szükséges reflexív gondolkodás alapvető formáinak átlátására. Képes megítélni a kvalitatív és kvantitatív kutatási módszerek előnyeit és hátrányait.
|
3
|
gyj
|
Szabadon választott I.
|
3
|
gyj
|
Idegen nyelv III.
|
0
|
gyj
|
4. félév
|
Bevezetés a kommunikációba
Célok: A félév során a hallgató megismerkedik a kommunikáció funkciójával, folyamatával, alapkategóriáival, valamint a kommunikáció szintjeivel és szintereivel. A személyközi, csoport és tömegkommunikáció főbb sajátosságainak megismerése képessé teszi a hallgatót a kommunikációs helyzeteket felismerésére, azonosítására és elemzésére. A félév során nagy hangsúlyt fektetünk a kommunikációs készségek gyakorlati fejlesztésére, a különböző közléshelyzetek sajátosságainak megismertetésére, és az azokban szerzett személyes tapasztalatok bővítésére.
|
3
|
gyj
|
Projekt- és team-menedzsment
Célok: A hallgató megismeri a pályázatírás legfontosabb feltételeit és technikáit, valamint a projektgenerálás módszertanát. Ennek alapján önállóan ki tud tölteni uniós pályázati űrlapot. Képes alkalmazni a gyakorlatban a projekttervezés eszközeit, képes projekt-költségvetés összeállítására. Tudja az ellenőrzések, hiánypótlások és a szerződéskötés technikáját alkalmazni, valamint a jelentéskészítés és a projekt fenntartási kötelezettség módját.
|
4
|
gyj
|
Nemzetközi kapcsolatok története 1945-től
Célok: A hallgató megismeri a nemzetközi kapcsolatok második világháború utáni történetét. A korszak periodizációjával képes eligazodni a főbb eseményekben. Értelmezni tudja a statikusnak látszó kétpólusú rendszer belső dinamikáját, annak gazdasági, politikai és társadalmi hátterét. Képes felismerni és értékelni a hidegháborús rendszer felbomlását és egy újfajta globális világrend körvonalazódását.
|
5
|
koll
|
Regionális tanulmányok: Amerika és az USA
Célok: A hallgató megismeri Amerika földrajzi nagytérségeit, azok szerepét és helyzetét a globális világgazdaságban. Képes értelmezni az Amerikai Egyesült Államok gazdasági és politikai szerepét Latin-Amerika gazdasági felzárkózásában, valamint világgazdasági szerepkörét Amerika gazdasági és kereskedelmi életében. Differenciálni tudja Latin-Amerika országait a gazdasági fejlettségük alapján. Ismeri a kontinens gazdasági együttműködésének különböző formáit és ezeket képes összevetni az Európai Unió integrációs folyamataival. Ismerve Latin-Amerika regionális fejlődési-fejlesztési modelljeit, anomáliáit, a hallgató képes összevetni ezeket az EU-n belül zajló regionális fejlődési-fejlesztési kérdésekkel.
|
4
|
gyj
|
Nemzetközi kapcsolatok története 1815-1945-ig
Célok: A hallgató megismeri a nemzetközi kapcsolatok elemzésének alapfogalmait és legfontosabb elméleteit. Képessé válik értékelni és párhuzamba állítani a nemzetközi kapcsolatok történetének egyes eseményeit a gyarmatosítás kezdeteitől a második világháborúig. Egyre szélesebb betekintést nyer a nemzetközi rend alakulásába Európán és Észak-Amerikán kívül is. A kurzus megalapozza, hogy a hallgató képes elhelyezni a globális társadalom problémáit a nemzetközi kapcsolatok történeti összefüggésrendszerében.
|
5
|
koll
|
A magyar külpolitika története
Célok: A tárgy oktatása során a hallgató átfogó képet kap a magyar külpolitika mai problémáinak előzményeiről az önálló államiság visszaállításától az euroatlanti integrációig (1918-tól 2004-ig). Ennek alapján ismeri Magyarország külpolitikájának alakulását, főbb fordulópontjait, irányait és az azokat meghatározó belső és külső tényezőket. Képes értelmezni a nemzeti biztonsági stratégia és a magyar külkapcsolati stratégia összefüggéseit. El tud igazodni a Magyarország helyzetét meghatározó történelmi események és a külpolitika alakulása közötti összefüggésrendszerben.
|
3
|
koll
|
Szabadon választott II.
|
4
|
gyj
|
Idegen nyelv IV.
|
0
|
gyj
|
5. félév
|
Demográfia
Célok: Az előadások során egy adott témához közel álló más társadalomtudományok (társadalomtörténet, családszociológia, társadalmi antropológia) módszereire és eredményeire is építve, a hallgató megismeri a demográfia alapjait és elsajátítja a modern demográfiai módszerek elméleti és gyakorlati vonatkozásait. Képessé válik a hazai és nemzetközi demográfiai események, problémák kvantitatív kezelésére és kvalitatív megítélésére. A demográfus sajátos személetmódjával tudja értelmezni és kezelni a felmerülő népesedési, etnikai és migrációs kérdéseket, eseményeket és azok összefüggéseit.
|
5
|
koll
|
Regionális tanulmányok: Közel-Kelet és Afrika
Célok: A hallgató megismeri Afrika és a Közel-Kelet legfontosabb társadalmi-gazdasági, illetve politikai és kulturális jellemzőit. Ennek alapján képes értelmezni Afrika és a Közel-Kelet helyzetét a globális világban, és képes differenciálni a gazdasági fejlettség alapján mindkét térség országait. Ismeri és értékelni tudja a térség természeti viszonyait és azok szerepét a gazdasági életben. Ismeri és értelmezni tudja mindkét térség etnikai, vallási, politikai és környezeti konfliktusait, azok okait és következményeit.
|
3
|
gyj
|
Regionális folyamatok az EU-ban és Magyarországon
Célok: A hallgató megismeri az Európában és Magyarországon tapasztalható társadalmi-gazdasági fejlettségbeli különbségek okait és következményeit. Ennek birtokában képes értelmezni az Európai Unió szerepét a fejlettségbeli különbségek mérséklésében, valamint az uniós regionális politika hazai lehetőségeit és gyakorlati hasznosulását. Ugyancsak képes arra, hogy értelmezze és értékelje a hazai területfejlesztési politika céljait és alapelveit, összhangban az uniós elvárásokkal. Rendelkezzen azokkal a jártasságokkal, amelyek a különböző alapok gyakorlati hasznosítsát szolgálják.
|
4
|
koll
|
Nemzetközi környezeti problémák
Célok: A hallgató megismeri a környezet, a társadalom és a gazdaság kapcsolatrendszerét, a legfontosabb természeti erőforrások hasznosítási lehetőségeit, valamint a környezetszennyezés okait és következményeit. Ezek alapján képes értelmezni a környezet-gazdálkodással és –védelemmel kapcsolatos tevékenységek célját és hatásait. Elsajátítja és mérlegelni tudja a környezetvédelmi politikák nemzetközi és hazai jellemzőit. Képes a környezettudatos gondolkodásra és magatartásra.
|
5
|
koll
|
Nemzetközi fejlesztési együttműködés és segélyezés
Célok: A kurzus megismerteti a hallgatókat a nemzetközi együttműködés, bilaterális és multilaterális fejlesztési szabályozás intézményi keretével, tartalmával, annak történelmi változásával és egyedi variációival, a globális fejlesztési trendekkel és az Európai Unió fejlesztéspolitikájával. A hallgatók megismerik a fejlődés-fejlettség és fejlesztéspolitika fogalmaival kapcsolatos elméleti iskolákat, a fejlettségi mutatók variációit, és a Fenntartható Fejlődési Agenda (2030) célkitűzéseit is.
|
5
|
gyj
|
Aktuális globális konfliktusok
Célok: A hallgató elsajátítja a multipoláris világrend alapvető jellemzőit, ismeri az alapvető konflliktusokat. Értelmezni és értékelni tudja a nagyhatalmi konstelláció változásait, a kialakult válságok mozgatórugóit, lefolyását és hatását az érintett országra, a nemzetközi szereplőkre és a nemzetközi rendszer egészére. Absztrakt és átfogó képet tud arról, hogy milyen tényezők gátolják, illetve segítik elő helyi, regionális, nemzeti és globális konfliktusok kialakulását, azokat ogyan lehet(ne) megelőzni, illetve a konfliktus utáni helyzetet kezelni a nemzetközi szereplők (nemzetközi szervezetek, állami és nem állami szervek, civil szervezetek, stb.) bevonásával.
|
5
|
koll
|
Szabadon választott III.
|
3
|
gyj
|
Szakmai idegen nyelv - német I.
|
3
|
gyj
|
Szakmai idegen nyelv - angol I.
|
3
|
gyj
|
6. félév
|
Civil szervezetek jogi szabályozása
Célok: A hallgató kellő ismeretekkel rendelkezik civil társadalom eszméjéről, szociológiai, politológiai jellemzőiről és a nonprofit szervezetekről szóló nemzetközi és hazai vonatkozású ismereteket szerez. A hallgató megismeri a jogrendszeren belül a civil szervezetekre vonatkozó jogi szabályozást, azok helyét, a szabályozás specifikumait. Jártasságot szerez a non-profit szektor Törvényi, finanszírozási keretével, tevékenységi területeivel. A kurzus elvégeztével a hallgató .megfelelő alapismeretekkel rendelkezik a nonprofit szervezetek a demokrácia működésében betöltött szerepével.
|
4
|
gyj
|
Posztkoloniális tanulmányok
Célok: A hallgatók megismerik a társadalomtudományi kritika újabb módozatait és a gyarmatosítás máig ható társadalmi és politikai következményeit. A kritika főbb fogalmainak használatával képesek azokat gyakorlati példákon keresztül alkalmazni. Képesek kitekinteni más térségek társadalomtudományi elemzéseire és el tudják helyezni szűkebb európai térségüket ezen összefüggésrendszerben.
|
5
|
koll
|
EU közösségi politikák
Célok: A hallgató megismeri az európai integráció fokozatos piacmélyítési erőfeszítéseit és az ezzel összefüggő uniós politikák létrejöttének folyamatát. Ennek alapján különbséget tud tenni az ágazati és területi szakpolitikák céljaiban, működésében, valamint forrásaiban. Képes felfedezni az összefüggéseket az Európai Uniót érintő társadalmi, gazdasági és környezeti problémák, valamint az azok kezelésére létrehozott szakpolitikák között.
|
4
|
koll
|
Szakmai idegen nyelv - német II.
|
3
|
gyj
|
Szakmai idegen nyelv - angol II.
|
3
|
gyj
|
Szabadon választott IV.
|
3
|
gyj
|
Szakdolgozat konzultáció
|
10
|
gyj
|
Szabadon választható tárgyak:
|
A konfliktusok természete Afrikában
Célok: A hallgatók megismerik az afrikai kontinens eseményeit, azok hatásait Európára, illetve Magyarországra. Képesek értékelni a helyi konfliktusokat, azok gyökereit, a válsághelyzetek kialakulásának folyamatát, kezelésének lehetséges módjait. Esettanulmányok bemutatásával és naprakész információk segítségével elsajátítják a kutatási módszereket, amelyeket hasznosítanak a szakdolgozat témaválasztásában, majd kidolgozásában. Az előadások során nem csak akadémikus, hanem gyakorlati példák is bemutatják a résztvevőknek az „afrikai realitást”.
|
3
|
gyj
|
A menekültügy problémái
Célok: A hallgatók megismerik a nemzetközi migráció globalizálódását, jellemzőit, irányait, okait és következményeit, gazdasági és társadalmi összefüggéseit, regionális sajátosságait. Képessé válnak elmélyíteni tudásukat az adatvédelemről, az adatbiztonságról, a személyes és a közérdekű adatok kezelésének és védelmének jogi szabályozásáról. Megértik és átlátják az adatvédelem intézményi rendszerét és biztosítékait, valamint az adatok informatikai tárolása, kezelése és továbbítása során fellépő veszélyforrásokat, és azok elhárításának lehetőségeit.
|
3
|
gyj
|
Diszkrimináció és rasszizmus a médiában
Célok: A tárgy a hallgatókat a konkrét, a civil társadalmakat érintő témákban bevezeti a sajtó és az elektronikus média konkrét elemzésébe a társadalmi kirekesztés formáinak megértése érdekében. A kurzus során nemcsak elméleti fogódzókat találnak, hanem közös munkában is részt vesznek, amelynek során képesek lesznek összehasonlítani a magyar és a világ más részein megjelenő sajtószövegek és képek elemzését egyénileg és közösségi szinten is. Az angol nyelv használata kiemelt jelentőségű a képzés ezen fázisában, amely további lehetőséget nyújt a nyelvtudás elmélyítésében.
|
4
|
gyj
|
Nemzetközi migrációs tanulmányok
Célok: A migráció fogalmának komplex és kritikai megközelítésével a hallgatók megismerik annak közvetlen okait és sokszor ellentmondásos közvetett hatásait. Átlátják a vándorlás formáit, céljait, jellegét. A hallgatók képesek megkülönböztetni a munkaerő-vándorlókat, az emberkereskedők és embercsempészek áldozatait és a családegyesítőket mint legfontosabb csoportokat. Megismerik a bevándorlás társadalmi, politikai és gazdasági hatásait. Átlátják és értékelni tudják a beilleszkedési problémákat, a multikulturalizmus hatásait, a nyelvi és bőrszín problémákat, valamint a problémák kezelésében a nemzetállam és a jóléti állam szerepét.
|
3
|
gyj
|
Az Európa-eszme története
Célok: A hallgató megismeri és megérti, hogy az európaiság fogalma és eszméje többet jelent, mint valamilyen kontinentális egység, közigazgatási, gazdasági és politikai tömörülés. Tudatosul, hogy az európaiság lényegében sajátos értékrendszert és sok ezer év alatt kialakult kultúrát jelent. Megszilárdítja az Európa-tudatot és - identitást. A hallgató megérti, milyen fontos az európai szellemben történő együttműködés. Képes a tolerancia és a civil társadalmi összefogás értékelésére. Szembesül azzal a problémával is, hogy milyen veszélyek fenyegethetik az európai identitást, illetve kritikusan tud reagálni a mai dilemmákra.
|
3
|
gyj
|
Érvelés-elmélet és technika
SzB: Célok: A tantárgy célja, hogy a hallgató megismerje a kommunikáció területén belül a szövegértő hallgatásra és olvasásra, valamint az érvelésre vonatkozó elméleti szabályrendszereket, és ezeket gyakorlatban is alkalmazni tudja. A kurzus során a hallgató bepillantást nyer az ókori retorikai kánonokba, a magyar szónoklattan történetébe, majd természetesen megismerkedik a modern érveléselmélet és módszertan alapelemeivel is. Az elméletet számos gyakorlaton keresztül sajátíthatja el és teheti hasznossá saját további tanulási és tudományos tevékenysége számára.
NT: A hallgató a logikai alapismeretek legfőbb gondolati csomópontjainak és a formállogika legfontosabb elemeinek ismerete alapján képessé válnak a mindennapi élet „logikus” gondolkodásmódjának megértésére és alkalmazására. Ugyancsak alkalmazni tudják az argumentatív diskurzusokat a társadalmi viselkedés modelljeinek tükrében. Képesek a meggyőzés és a befolyásolás eszközeit használni.
|
4
|
gyj
|
Akadémiai írás
Célok: A tantárgy célja, hogy a szabad bölcsész hallgatók megismerjék és elsajátítsák a tudományos szövegkészítés módszereit, szabályait, stíluslehetőségeit, elfogadott hivatkozási rendszerét. Tudományos szövegek alaptípusainak megismerése után azok olvasásával és elemzésével készülnek fel arra, hogy ők maguk is önálló tudományos esszét készítsenek, melynek során alkalmazhatják frissen megszerzett ismereteiket, készségeiket. A kurzus, amellett, hogy jelentős mértékben segíti a szakdolgozat-írásra való felkészülést, a későbbi tudományos tevékenységek számára is megfelelő alapozást nyújt.
|
3
|
gyj
|
Etikett és protokoll
Célok: A hallgató megismeri a társadalmi érintkezés hazai és nemzetközi szabályait, az interakciós, viselkedésbeli mintákat az etikett és a protokoll írott és az illem íratlan szabályainak alkalmazásával. Jártasságot szerez a nemzetközi kapcsolatok kialakítása és ápolása során tanúsítandó kulturált magatartás, normakövető viselkedés gyakorlati alkalmazásához és felkészül a nemzetközi kapcsolatokkal összefüggő feladatok ellátására.
Az egyes országok sajátos etikett és protokoll szabályainak ismeretével képes a nemzetközi kapcsolatok sikeres alakításához és a diplomáciai életben való eligazodáshoz. Ismerve a nemzetközi üzleti és tudományos élet, valamint a diplomácia viselkedési szabályait, megfelelően jár el a bemutatkozás, ajándékozás, étkezés, prezentáció, és ajánlattétel esetén. A szituációs helyzetgyakorlatok elsajátításával jártasságot szerez a különböző élet- és üzleti szituációk kezelésében és levezetésében, Magyarország külföldi partnereivel.
|
3
|
gyj
|
Értékelemzés
Célok: A kurzus során a hallgatók megtanulják, hogy mi az értékelemzés mint vezetéstechnikai módszer definíciója, jellemzői, célja. Elsajátítják az értékelemzés szakaszait, a termékhez kapcsolódó funckiókat és költségfogalmakat az értékelemzés hatását, valamint a termék életgörbéjének értelmezését. A hallgatók megismerik a minősítési rendszer jellemzőit és szintjeit. Ezen tudás birtokában a fejlesztés elméleti és gyakorlati tevékenységét is megértik és alkalmazni tudják.
|
3
|
gyj
|
Kultúra-gazdaságtan
Célok: A hallgató megismeri a kultúra és a gazdaság kapcsolatrendszerét, a kulturális javak sajátosságait, a kulturális szférában működő intézmények formáit. Képessé válik a kulturális tőke funkcióinak, valamint a globalizáció nemzeti kultúrákra gyakorolt hatásának értelmezésére és megítélésére. Képes átlátni a magyar kulturális helyzet pozitív és negatív vonásait. Ítéletet tud alkotni a média kultúra- és közösségformáló, valamint információ-továbbító szerepéről és a digitális kultúra hatásairól.
|
3
|
gyj
|
Nacionalizmus és nacionalizmus-elméletek
Célok: A hallgató megismeri a nacionalizmus-kutatás nemzetközi irodalmát és legfőbb elméleteit. Ennek alapján képesek átlátni a sokszínű nacionalizmus fogalmi keretét és történeti alakváltozásait. Az interdiszciplináris elméleti kutatás és a gyakorlati esettanulmányok eredményeit hasznosítva a kurzus végére a hallgató a nacionalizmus-elméletek területén önálló kutatási kompetenciára tesz szert.
|
3
|
gyj
|
Globalizációs viták
Célok: A hallgatók megismerik, hogy milyen viták zajlanak a nemzetközi fejlesztési és fejlődési modellek körül, milyen mozgalmak és konkrét politikai konfliktusok mozgatják a globalizációs vitákat. A hallgatók képesek átlátni, hogy mennyiben újak a transznacionális mozgalmak és milyen új színterei vannak a nemzetközi politikai életnek. Értékelni tudják, hogy milyen új szerepe van a központi államnak, illetve a helyi társadalmaknak a gazdasági és társadalmi folyamatok irányításában/kormányzásában a transznacionális kapcsolati hálók korában. Megértik és áttekintik az olyan közpolitikai dilemmákat is, mint pl. az oktatáspolitika kihívásai a „munkanélküli kapitalizmus” és az oktatás expanziójának korában.
|
3
|
gyj
|
Szakmai idegen nyelv
|
4
|
gyj
|
TDK (Tudományos Diákköri Konferencia)
A TDK és más tudományos tevékenység (tanórán kívüli) célja, hogy a hallgatókat motiválja tudományos kutatásokra csoportos és egyéni formában is. A Főiskolán létrehozott Kutatóközpont megfelelő szervezeti keretet biztosít diákkörök létesítésére. Az egyéni kutatómunkát a Főiskola oktatói konzulensként irányítják.
Tudományos munka végzésének folyamata és eredménye
Csoportos kutatás
- A Kutatóközpont felhívására való jelentkezés
- Kutatásvezető irányítása mellett végzett tevékenység
- A kutatás eredményeinek összefoglalása és bemutatása házi TDK-n vagy más fórumon
- A kutatásvezető értékelésével elismert tevékenység.
Egyéni kutatás:
- A Főiskola által meghirdetett TDK-ra való jelentkezés
- Folyamatos kutatómunka főiskolai oktató vagy külső szakember irányításával
- Tudományos dolgozat elkészítése és annak beadása
- A dolgozat Házi TDK-n való bemutatása.
A hallgatók TDK tevékenysége jó alapot képez magas színvonalú BA szakdolgozat elkészítéséhez és tanulmányaik MA szintű folytatásához is.
|
4
|
gyj
|
|